آموزش معلم
سید رضا به آفرین؛ محمد شاکر خوشرودی؛ جهانبخش نیکوپور
چکیده
محدودیتهای موجود درمدیریت کلاس و نحوهی برخورد معلمین زبان انگلیسی با آنها و یا حذف آنها بیشترین تاثیر را بر عملکرد معلمین زبان و استادان دورههای تربیت معلم گذاشته است، اما راهکارهای مقابلهای که معلمین با سطوح مختلف مهارتی (بالا و پایین) به کار بردهاند، هنوز دقیقاً مورد بررسی واقع نشدهاند. در این جستار، ابتدا با ۲۲ معلم از ...
بیشتر
محدودیتهای موجود درمدیریت کلاس و نحوهی برخورد معلمین زبان انگلیسی با آنها و یا حذف آنها بیشترین تاثیر را بر عملکرد معلمین زبان و استادان دورههای تربیت معلم گذاشته است، اما راهکارهای مقابلهای که معلمین با سطوح مختلف مهارتی (بالا و پایین) به کار بردهاند، هنوز دقیقاً مورد بررسی واقع نشدهاند. در این جستار، ابتدا با ۲۲ معلم از یک موسسهی زبان انگلیسی در تهران مصاحبه به عمل آمد و راهکارهای اصلی مقابلهای مورد استفادهی معلمین از طریق تجزیه و تحلیل کیفی مصاحبهها استخراج شد. سپس، راهکارهای استخراج شده به دقت در قالب مفاهیم آموزشی بیان شدند. روایی پرسشنامهی تهیه شده برای بررسی راهکارهای مقابلهای معلمین زبان در راستای رسیدن به اهداف این پژوهش تایید شد. یافتهها نشان دادند که شرکت کنندگان در پژوهش از ۲۳ راهکار تحت عنوان دو ساختار فرعی استفاده کردند: راهکار مسئله-محور و راهکار هیجان-محور. سپس 100 معلم زبان با مهارتهای آموزشی مختلف (۵۰ نفر با سطح مهارتی بالا و ۵۰ نفر با سطح مهارتی پایین) در پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. نتایج نشان داد که معلمین مجرب تر بیشتر از گروه دیگر از راهکارهای مقابلهای استخراج شده استفاده کردند. علاوه بر این ، پژوهشگران تأیید کردند که معلمین برای مدیریت موثر کلاسهای خود در حوزه راهکارهای مقابله به دورههای آموزشی ضمن خدمت نیاز دارند. نتایج تحقیق برای معلمین زبان انگلیسی، استادان دورههای تربیت معلم، مدیران آموزشی موسسات زبان، گروههای آموزشی و برنامهریزان درسی زبان انگلیسی کاربردهای زیادی دارد.